Föreningsinformation

Allez Fäktförening Göteborg är en ideell idrottsförening för sportfäktning i värja som grundades i oktober 2011. Visionen som grundarna Kjell Andersson, Gustav Öberg, Adam Larsson och Jesper Peterson hade var att föreningen skulle vara en plats för värjfäktning där alla känner sig välkomna och som man vill komma tillbaka till.

Under de första åren var Adam Larsson föreningens huvudtränare men ersattes sedan med Sergej Miltchakov. Föreningen är även stolt över fäktaren Isaac Ive som för närvarande fäktar framgångsrikt i USA och som vunnit svenska mästerskapen för ungdomar och kadetter.

De första åren bedrevs träningen på Nya varvet i Göteborg men då föreningens lokalerna skulle byggas om flyttade föreningen tillfälligt till Fixfabriken i Majorna. Lokalen i Fixfabriken delades med Göteborgs Historiska Fäktförening. År 2018 flyttade föreningen till Gamlestaden.

Föreningen har sedan grunden vuxit sakta och består idag av ca 100 medlemmar i olika åldrar. Föreningsnamnet förkortas AFF Göteborg och föreningens färger består av blått, svart och vitt. Att föreningen heter Allez (kom igen, på franska och en term i fäktning för att börja) symboliserar visionen om att vara en bred, inkluderande och välkomnande förening.

Styrelsen

Möt vår styrelse

Stöd vår förening

Sponsring

För att kunna satsa ännu hårdare på föreningen, våra ungdomar och idrottare inför framtiden hoppas vi på att kunna engagera några personer, företag, stiftelser eller fonder som sponsorer.

Vi behöver främst ekonomiskt stöd i form av bidrag till att bedriva vår verksamhet. Våra mål är att verka för att vår förening blir en plats där man både kan träna hårt och umgås. Er sponsing bidrar till att ge de förutsättningar som krävs för att våra medlemmar ska kunna bli framgångsrika.

Vid intresse kontakta oss på info@allezfaktforening.se

Vi kan erbjuda er:

• Att synas och förknippas med en historisk idrottsgren.
  • Exponering av varumärke på fäktdräkten,träningsdräkt eller fäktväskan.
  • Exponering i media nationellt/internationellt i samband med träning och tävlingar.
  • Företagsfäktning för era kunder eller samarbetspartners.
  • Fäktuppvisning i olika sammanhang såsom Events. Exponering av ert varumärke på hemsidan med er logo och en länk.
  • Ett sätt att bidra är även att bli stödmedlem / stödfamilj.

Inkluderande idrott

Trygg i Allez

Allez Fäktförening Göteborg är medlem i Svenska Fäktförbundet och Riksidrottförbundet. I föreningen utövar vi en idrott fri från mobbning, trakasserier, hot, våld och övergrepp. Alla som tränar hos oss är lika mycket värda och ska behandlas med respekt. Våga säga ifrån! Om man känner sig orättvist behandlad ska man lita på sin magkänsla. Om det inte känns rätt, så är det inte rätt. Styrelsen och tränare ansvarar för att barnen och alla andra mår bra och trivs påträningarna. Vi ska vara en trevlig fäktförening, där alla känner sig välkomna och vill komma tillbaka.

Vi är en bred förening inom värjfäktning och prioriterar bred verksamhet snarare än elitsatsande. Alla fäktar mot varandra.

Om något känns eller är fel, vill vi att man i första hand talar om det för föreningens huvudtränare Sergej Miltchakov, miltchakov.sm@gmail.com
eller ordförande Jesper Peterson, info@allezfaktforening.se

En anmälan kan även göras via formuläret Anmälan till Svenska Fäktförbundets disciplinnämnd

eller till Idrottsombudsmannen, idrottsombudsmannen@rf.se

För mer information och stöd se https://fencing.se/foreningsledare/trygg-faktning/

Du kan även kontakta BRIS. Där kan du vara anonym, det är gratis och syns inte på telefonräkningen. Deras telefonnummer är: 116 111.

Föreningens rutin:
Styrelsen via ordföranden hanterar och dokumenterar vad som kan vara brott mot idrottens värdegrund eller Barnkonventionen. Anmälan tas upp och hanteras på näst kommande styrelsemöte. Alla anmälningar dokumenteras med åtgärdsplan. Dokumentationen skickas till föreningens revisor och valberedning. I dokumentationen ska det inte framgå vem som anmält eller vem det handlar om. Vissa svåra fall skickas för kännedom till fäktförbundet.